Mindegyik szakmának megvan a maga helye a társadalom szemében és ugyanígy, rengeteg foglalkozás rendelkezik bizonyos sztereotípiákkal is, amelyeket aztán nagyon-nagyon nehéz, sőt talán lehetetlen levetkőznie magáról.
Hiszen hányszor hallottuk már azokat a mondatokat, hogy:
„Mindenki kőművesnek születik, csak valaki továbbtanul!” vagy „Az ügyvédek sokat keresnek!” vagy a „Magyar lányok a legszebbek a világon!”
Természetesen ezek igazságtartalma erősen megkérdőjelezhető, mégis mindenkinek valahogy beleégtek a fejébe ezen mondatok, képes azokat örök igazságoknak tekinteni és kiállni mellettük. Pedig nem hinném, hogy szakképesítés nélkül remek kőműves válhatna valakiből és azt sem, hogy minden egyes ügyvéd dúskál a pénzben. A magyar lányok helyzete pedig erősen szubjektív dolog, nem lehet pontosan megítélni, bár valóban nagyon szépek…
Nem tudom, hogy Te is észrevetted-e már, de van egy szó, amelyet ha meghall az emberek többsége, egyből telítődnek negatív érzelmekkel, összeráncolják a szemöldöküket és legyintenek egyet. Igen, ez a szó az MLM. Lelkesednek egy termékért, tetszik nekik az ár, a jutalék, azonban abban a pillanatban ahogy meghallják a bűvös szót, hogy MLM (hálózati marketing, network marketing) egyből kihátrálnak és megköszönik a beszélgetést.
Miért van ez?
Azt hiszem azért, mert az MLM tevékenyésgről is nagyon sok negatív beidegződés, nagyon sok negatív sztereotípia létezik. Néhány közülük:
„Az MLM csak lehúzás, semmi értelme foglalkozni vele!”
„Te MLM-ezni akarsz? Nagyon vigyázz, mert egy csomó pénzt fogsz bukni!”
„Még hogy hálózat? Én aztán nem fogom ismerőseimet zaklatni!Átverés az egész!”
Az ilyen és ehhez hasonló beidegződések komoly ellenszélt jelentenek a hálózatépítéssel foglalkozók számára és ami a legbosszantóbb, sokszor olyan emberek hangoztatják (negatív) véleményüket a témában, akik eddig semmilyen körülmények közt nem kerültek kapcsolatba MLM hálózatokkal.
Miből ered ez a negatív visszhang?
Az MLM rendszerekkel valamilyen szinten kapcsolatba kerülők száma Magyarországon többszázezerre tehető. Ez óriási tömeg. Azok száma, akik jól is csinálják és gyarapítják ezáltal vagyonukat azonban ennek már csak a töredéke. És ha az ember csalódik valamiben, nem jön be neki valami, másoknak viszont igen, akkor hajlandó a sértettségre és a dühre, amely táplálja a network marketingről szóló negatív sztereotípiákat. Ahelyett, hogy tanulnának, megvizsgálnák, hogy hogyan lehetne jól csinálni a hálózatépítést, elkezdenek egy elhibázott vonal mentén dolgozni, majd pedig mikor rájönnek, hogy ez nem működik, abbahagyják és ujjal mutogatnak mindenre és mindenkire. Hiszen természetesen sokkal könnyebb mást okolni életünk rossz döntéseiért, mint saját magunkat.
Miért nem sikerül az üzlet annyi embernek?
Ennek úgy gondolom több összetevője is van, de a sikertelenség legnagyobb oka az, ami az MLM rendszerek egyik óriási előnye: bárki végezheti! (Persze 18 éven felül.) Nem kell hozzá szakképesítés, nem kell hozzá végzettség, nem kell hozzá ilyen vagy olyan papír, egyszerűen csak egy regisztráció és némi pénz szükségeltetik ahhoz, hogy máris „saját vállalkozása” legyen valakinek. Éppen ezért nagyon sokan kerülnek be úgy, hogy egyszerűen nem tudják mit kell csinálniuk ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Nem tanultak eddig róla és ami még nagyobb baj, később sem tanulnak arról, hogy hogyan lehet megvalósítani céljaikat. Mivel nem tájékozódik, nem tudja milyen eszközöket és stratégiákat alkalmazva érhet el eredményeket, innentől pedig a képlet egyszerű, az illető csalódik és kiszáll, a rendszer ellen fordul.
A sikertelenség másik összetevője pedig az emberi természetünkre vezethető vissza. Nem kell nagy dolgokra gondolni. Mint minden szakmában az MLM-ben is vannak profik, iparosok és kuruzslók.
A profik azok, akik mindig jó helyen vannak, hatékony eszközökkel építik folyamatosan csapatukat, nagy tapasztalattal rendelkeznek, mindig tanulnak és képzik magukat és általában ennek köszönhetően kiemelkednek társaik közül. Iparosoknak hívom azokat, akik csendesen, mondhatni a háttérben meghúzódva dolgozgatnak valamilyen általuk jónak hitt módszerrel. Ők elérnek bizonyos eredményeket, viszonylag jól megy a soruk, kiemelkedeni azonban nem tudnak, mert annyira ragaszkodnak stratégiájukhoz, hogy nem vágnak bele semmi újba.
És vannak a kuruzslók, akik megpróbálják eladni magukat, hozzáértőként tetszelegnek, holott valójában gőzük nincs a hálózatépítésről. Rossz technikákat alkalmaznak, nem ijednek meg még a nem teljesen tiszta dolgoktól sem (pl.: SPAM üzenetek). Na most, amikor ők szponzorrá válnak, egyszerűen ezt adják tovább, mivel mást nem is tudnának továbbadni pártfogoltjuknak. Így ők is tisztességtelen és rossz eszközökkel kezdenek el építkezni, amelyek természetesen rossz visszhangot váltanak ki mind a hálózatépítővel, mind pedig az MLM-mel szemben.
Sajnos ameddig az MLM szakma képviselői nem tanulnak meg kultúráltan üzletelni, addig a hálózatokkal szembeni előítéletek egyre mélyebbek lesznek és számuk csak nőni fog. Amíg nem értik meg, hogy folyamatos tanulásra van szükség és el kell felejteni a tisztességtelen módszereket, addig az MLM megítélése sem fog pozitív irányba változni.
Tegyünk hát érte, hogy ez a megítélés változzon, tegyünk érte, hogy más kép kezdjen kialakulni a szakma iránt és akkor Te is és én is sokkal könnyebben tudjuk képviselni üzletünket az életben.
0 hozzászólás